Op dezelfde dag dat Omroep ZWART 50.000 leden behaalde waardoor ze mogelijk kunnen toetreden tot het publieke omroepbestel, lanceerde Hui-Hui Pan Omroep PAC (Pan-Asian Connections) om het medialandschap met Aziatisch-Nederlands perspectieven te verrijken. Toeval. Aspirant omroep PAC vindt dat er nog steeds geen goede afspiegeling is van Aziatische Nederlanders binnen de omroepwereld. Als het aan oprichtster Hui-Hui Pan ligt, komt daar volgend jaar verandering in.
“Eigenlijk hebben we allemaal wel een connectie met Azië: al die fijne Aziatische restaurants, de films (Parasite, Crazy Rich Asians), TikTok, al die Nederlanders die in Azië werken, de dj’s die het goed doen in de Aziatische clubscenes, de Koreaanse K-pop, de geadopteerden uit Azië met hun adoptieouders.
Maar binnen de omroepwereld vind je geen goede afspiegeling terug, ondanks het feit dat vele generaties Aziaten al meer dan honderd jaar in Nederland leven. Een presentator, talkshow-host of expert met Aziatische roots zie je niet op televisie.”, aldus Pan.
Nog steeds bepalen de stereotype sketches en typetjes het beeld op televisie, types als Ushi, Mr. Cheung in Ik hou van Holland, net zoals het liedje Hanky Panky Shanghai dat nog steeds op scholen wordt gezongen. PAC wil een podium bieden aan nieuw Aziatisch-Nederlands talent.
Hui-Hui: “Door hun korte films te vertonen, of samen met hen nieuwe programma’s te maken. Variërend van talkshows en culinaire programma’s tot verdiepende documentaires. Cross-culturele programma’s op televisie, radio en online met verfrissende verhalen over Azië in Nederland en Nederland in Azië. Er zijn zoveel goede Aziatische acteurs en actrices die alleen maar voor stereotype rollen gevraagd worden.
Een goed voorbeeld van hoe het zou moeten is Sandra Oh in de serie Killing Eve. Ze is Aziatisch, maar dit wordt nergens benoemd omdat het niet belangrijk is.”
Een Aziatisch rolmodel had de oprichtster van PAC in haar jeugd ook wel willen hebben. Ze studeerde internationale economie, cross-cultural management en internationale communicatie in Washington, Maastricht en Beijing.
Hui-Hui: “Ik kon goed leren, ging naar het Gymnasium, maar voelde toch dat ik anders was dan mijn klasgenootjes. Thuis was ik ‘Chinees’, buiten probeerde ik ‘Nederlands’ te zijn, maar dat levert een verknipte situatie op. Ik ben jarenlang op zoek geweest naar mijn identiteit. En dat zie je ook terug bij Aziatische kunstenaars die in Nederland zijn opgegroeid: hun eerste werken hebben allemaal met identiteit te maken. In mijn hart wilde ik heel graag de kunstzinnige kant op maar ja, als kind van Chinese ouders ging ik de richting op die zij graag van mij zagen. Dat ik nu toch in het artistieke milieu terecht ben gekomen vind ik onwijs gaaf!”
“Windows” en “Mirrors”
“Omroep PAC is voor mij belangrijk en ook voor mijn kinderen en de generaties na hen. Voor een inclusieve en harmonieuze samenleving heb je ‘windows’ en ‘mirrors’ nodig, daarom is representatie zo belangrijk. Je zelf zien is gezien worden. Je bouwt daarmee eigenwaarde op. Die spiegel – dat je er mag zijn – is belangrijk voor je identiteit. Voor een inclusievere samenleving heb je beelden nodig die als venster dienen – hoe de wereld echt is in al haar kleur en rijkdom.”, besluit Hui-Hui.
Lid worden kan via deze link.