Hyo Soon Kaag maakt film over haar zoektocht naar identiteit als geadopteerde tiener, én zoekt hiervoor meiden met Zuid-Koreaanse roots

Geplaatst in: Film
Eva Veldhoen

Hyo Soon Kaag (35) is scenarioschrijver en regisseur van de nog te verschijnen film Aan de rand van het IJsselmeer. Deze film is deels geïnspireerd op haar ervaringen, hoe zij als geadopteerd meisje uit Zuid-Korea haar tienertijd beleefde in een klein dorp, binnen een overwegend witte gemeenschap. Ze groeide zelf op met twee broers geadopteerd uit Indonesië en Colombia.

De film speelt zich eind jaren negentig af en gaat over Soo-Ji, een meisje dat is geadopteerd uit Zuid-Korea. Soo-Ji is vijftien en groeit met haar oudere broer op bij witte ouders in een klein dorp aan de rand van het IJsselmeer. “Hoewel ze zich onderdeel voelt van de gemeenschap, krijgt haar broer, die is geadopteerd uit Colombia, hier steeds meer moeite mee. Hij begint zijn identiteit te onderzoeken, wat haar in eerste instantie irriteert. Gaandeweg krijgen ze echter steeds meer raakvlakken en inspireert hij haar zelfs om op zoek te gaan naar haar eigen identiteit”, legt Hyo Soon Kaag uit.

Ze heeft altijd al een film willen maken die wat dichter bij haarzelf staat. En zo geschiedde: “Het maakproces komt heel dichtbij. In de eerste schrijffase wilde ik de kern van het verhaal onderzoeken in een intieme setting zonder ruis van buiten. Ik wilde voorkomen dat ik zou verdwalen in het verhaal en sparde alleen met mijn producent Chris Stenger van Family Affair Films. De research ligt dicht bij me, wat makkelijk is, maar het is ook goed om het los te laten en het fictieve deel het verhaal over te laten nemen.” Haar project wordt gestimuleerd door BoostNL, een programma van het Nederlands Film Festival (NFF) en het International Film Festival Rotterdam (IFFR) waar zij tijdens het NFF een special mention ontving voor het scenario.

Nadrukkelijk wil Kaag geen film maken over adoptie die gaat over de zoektocht naar biologische familie. “Dat is niet alles waar adoptie om draait. Het kan een rol spelen, maar voor mij gaat vooral over bewustwording en het ontdekken van dat stukje van jezelf dat je nooit aangereikt hebt gekregen en zelf moet uitzoeken. Ik wil met dit verhaal een licht schijnen op dit specifieke proces en invoelbaar maken hoe het is om op te groeien zonder mensen om je heen die op je lijken. Volgens mij zijn deze verhalen op deze manier nog niet verteld”, zegt ze.

Hyo Soon Kaag was tien maanden toen ze uit Zuid-Korea werd geadopteerd

Hyo Soon Kaag herinnert zich dat ze vroeger een blond meisje met lichte ogen verwachtte te zien als ze in de spiegel keek en zich vervreemd voelde als ze zichzelf zag. In een poging om meer op de mensen om haar heen te lijken blondeerde ze haar haren. Dit werd echter meer oranje omdat de kapper geen idee had hoe zij met haar type haar om moest gaan. “Ik maakte wel echt deel van de gemeenschap uit, maar bleef toch op de een of andere manier altijd een vreemde eend in de bijt”, vertelt ze.

In haar jeugd was de toegankelijkheid van het internet nog in opkomst. Er was weinig kennis van andere culturen en er waren maar een paar andere kinderen van kleur in haar omgeving, die volgens Kaag net als zijzelf ook hun best deden om binnen de norm te vallen. “In de film trek ik het een stuk extremer dan het in werkelijkheid was. Rolmodellen hebben en jezelf kunnen spiegelen is heel prettig. Je stopt toch een groot deel van jezelf weg waar geen ruimte voor is. Je doet heel erg je best om wit te zijn, terwijl je het niet bent. Inmiddels ben ik veel comfortabeler met wie ik ben. Dat terugvinden is een proces wat misschien wel je hele leven duurt”, reflecteert Kaag.

In de film speelt het gezin een belangrijke rol, waar de spanningen steeds hoger oplopen. “Ik wil zo veel mogelijk perspectieven bieden en probeer de worsteling bloot te leggen waar ieder gezinslid mee dealt, waarbij niemand wordt aangewezen als schuldige van problemen. Iedereen probeert het beste te maken van de situatie, ook al weten ze niet altijd hoe dat moet”, concludeert Hyo Soon Kaag.

Het filmscenario is bijna af en Kaag hoopt in de zomer van 2024 te gaan draaien. Hiervoor zoekt het castingbureau Jul & Jul meiden van Zuid-Koreaanse afkomst tussen de dertien en zeventien jaar. Acteerervaring is geen vereiste. Herken jij jezelf hierin? Geef je dan op via info@jutenjulcasting.nl. Bekijk de afbeelding hieronder voor meer informatie.

 

Verder lezen

Identiteit     Interviews
Derde generatie

Gladys Kraus omarmt diens Indonesische afkomst, maar wil niet terug naar diens geboorteland vanwege gebrek aan LHBTI-acceptatie

Boeken     Expressie

Indonesische kijk- en leestips over (de)kolonisatie en de onafhankelijkheidsoorlog

Identiteit     Interviews
#podcast

MDBP Podcast met Fenmei Hu: “Ik wil niet meer dat Hanky Panky Shanghai wordt gezongen in de klas”