Wie kent het niet? Een aquarium met enorme karpers, de rode lampionnen, de ‘Chinese’ gevels, op zondag met een bord babi pangang op schoot naar Studio Sport kijken, de verjaardag van opa en oma vieren bij ‘de Chinees’ aan de grote ronde tafel.
De Chin. Ind. Restaurants – met als stergerecht babi pangang – zijn sinds eind jaren ’50 een begrip geworden in Nederland. Het heeft de Nederlanders uit eten leren gaan en het afhalen geïntroduceerd. In de jaren ’80 ging 60% van de Nederlanders uit eten bij de Chinees, waarvan 30% minimaal 1x per maand.
In de afgelopen jaren verdwijnen er echter steeds meer Chin. Ind. Restaurants uit het straatbeeld. In 2015 telde Nederland 2219 Chin. Ind. Restaurants terwijl er in 2019 nog maar 1621 waren.
De Chin. Ind. Restaurantcultuur is een bijzonder fenomeen wat in ons optiek ook alleen in Nederland heeft kunnen ontstaan door de kruisbestuiving van drie zeer specifieke culturen: de Chinezen maken en serveren het eten, de Nederlanders die het eten en de Indo’s die de naamgever zijn van de vele gerechten.
Wij willen ervoor zorgen dat deze cultuur een toekomst krijgt.
U kunt ons helpen door de enquête in te vullen.