Chef-kok Tim Kan: “De Aziatische keuken moet net zoveel aanzien krijgen als de Franse”

Geplaatst in: Culinair, Portret, Interviews
Tim Kan, voormalig chef-kok bij ramen en noedel restaurant ‘Wah Nam Hong’ heeft een nieuwe passie gevonden: jonge mensen met verschillende achtergronden enthousiast maken voor het vak van Aziatische kok.

Tim Kan (47) werd in Schiedam als kind geboren van ouders uit Hongkong en Shenzen, China. De liefde voor koken zit in de genen van de familie Kan. Kans opa was arts die als hobby koken had. Als een patiënt geen geld had om de doktersrekening te betalen, mocht hij ook in natura betalen. Dr. Kan wist er wel raad mee. Hij was een geliefd man en dat zinde Mao’s volksregime niet. Dus werd opa Kan uit zijn doktersambt gezet. Dit was in het tijdperk van de Culturele Volksrevolutie van het Rode leger onder leiding van Mao Zedong rond 1967.

Tims vader besloot een nieuw leven in Nederland te beginnen, samen met zijn vrouw die uit Hongkong komt. Ook vader Kan kon goed koken, maar nam in eerste instantie genoegen met baantjes als afwasser en ober. Tot hij eindelijk zijn eigen restaurant kon openen. Daar keek zoon Tim van kleins af aan al over diens schouder mee en hielp met sambalzakjes vullen en loempia’s vouwen. En ook bij hem begon het te kriebelen. Tims culinaire carrière begon bij restaurant ‘Blue Elephant’ in Gouda. In 2006 opende hij restaurant ‘Azzia’ waarin hij lef toonde door de Chinese keuken te combineren met gerechten uit de Thaise en andere populaire Aziatische keukens.

In 2015, op twee verdiepingen van de grootste overdekte markthal van Europa, hielp hij in Rotterdam met het openen van Ramen & Noedel Restaurant ‘Wah Nam Hong’, een eigentijdse combinatie van restaurant en supermarkt. Hij heeft inmiddels een imponerende cv opgebouwd die goed zijn veelzijdigheid laat zien. Daarnaast is hij al meer dan 25 jaar de onvermoeibare ambassadeur van de Kantonese keuken in Nederland, de basis van alle Chinese keukens volgens hem. Amoy, Amazing Oriental supermarkt en inkooporganisaties voor onder andere Albert Heijn en Plus kozen voor hem als hun ambassadeur. Verder heeft hij veel succes met het organiseren van masterclasses. Op deze bijeenkomsten geeft hij professionals een inhoudelijke en intensieve kennismaking met de theorie en technieken van de Aziatische keuken.

Beeld: Alwin van Krimpen / Jeff Leung

De laatste jaren heeft hij een nieuwe passie gevonden: jonge mensen met verschillende achtergronden enthousiast maken voor het vak van Aziatische kok. Hij is oprichter van het landelijke MBO onderwijsprogramma Keuzedelen Aziatische keuken. Kan: “Ik begin ermee ze van alles te laten proeven om ze kennis te laten maken met de veelzijdigheid van de Aziatische keuken. Daarna laat ik ze de verschillen zien tussen allerlei ingrediënten: bami, noedels of spaghetti gemaakt van rijst, tapioca of tarwe. Daarna krijgen ze bapao-, loempia- en dimsumles. Na vier maanden zijn ze al zover dat ze aan de slag kunnen in een Aziatisch restaurant.”

Nog steeds is de Franse keuken leidraad binnen de professionele koksopleidingen. Kan wil daar verandering in aanbrengen. De Aziatische keuken moet net zoveel aanzien krijgen als de Franse keuken. Door middel van jonge, leergierige koks hoopt hij dit te bereiken. Echt storm loopt het nog niet op de scholen waar Kan lesgeeft. “Aziatisch eten is immens populair maar het vinden van Nederlandse jongeren die aan de slag willen gaan in Aziatische restaurants zijn moeilijk te vinden,” aldus de chef-kok.

Verder lezen

Column     Identiteit

Educate yourself

Column: Zo werd Mas Klentar een Staatsblad-Europeaan

Identiteit     Portret

Influencer Chichi: “Ik besefte dat ik mijn eigen pad moest volgen”

Identiteit     Reportage

Reportage: speurtocht naar het verleden