Xiu Yun Yu: “Ik gebruikte eyeliner om de vorm van mijn ogen te veranderen”

Geplaatst in: Identiteit, Portret, Interviews, Expressie, Kunst
Xiu Yun Yu (39, Chinees-Nederlands) is succesvol make-upartiest en haarstilist. Ze was vroeger al gefascineerd door make-up, maar het heeft een tijdje geduurd voordat ze de echte betekenis van schoonheid wist te achterhalen. Ze vertelt ons meer over het verloop van haar zoektocht.

Hoewel Xiu Yun nu werkt voor merken als L’ Oréal, Calvin Klein en Tommy Hilfiger, begon zij pas echt haar droom waar te maken in 2016. “Voorheen was ik werkzaam bij een bank, maar dat was ik op een gegeven moment helemaal zat. Wanneer je Aziatische ouders hebt vullen zij een bepaald idee voor je in van hoe je leven eruit moet gaan zien. Ik heb eerst dus gedaan wat zij voor mij wilden, maar mijn werk bij de bank was niet mijn echte passie. Mijn ouders bedoelden het natuurlijk goed, maar ondertussen werd ik er niet gelukkig van. En dus begon ik zo’n vijf jaar terug aan de House of Orange Makeup School in Amsterdam. Daar deed ik vervolgens een opleiding hairstyling achteraan. Nu ga ik met plezier naar mijn werk en heb ik het lekker druk.”

Natuurlijk is niet elke werkdag leuk, maar ik vertrek in ieder geval niet meer met lood in mijn schoenen van huis.

Het plezier dat make-up Xiu Yun geeft begon al vroeg. Als klein meisje keek ze gefascineerd toe wanneer haar moeder make-up bij zichzelf opdeed. Later begon ze ook zelf te experimenteren met poedertjes en kwastjes. “Vroeger gebruikte ik eyeliner op een manier die de vorm van mijn ogen veranderde en niet op een manier die het accent legde op de schoonheid ervan. Make-up draait uiteindelijk om het accentueren van wat mooi is aan jezelf, niet om jezelf te transformeren tot iets wat je niet bent als je daar zelf eigenlijk niet achter staat.”

Xiu Yun wilde daarom altijd al iets doen voor de Aziatische gemeenschap, maar wist nooit zo goed wat. Inmiddels is ze het gezicht achter haar persoonlijke ‘Project Monolids’. Samen met fotografen Jani Yu (jongere zus) en Angela Huizer (beste vriendin) portretteerde ze Aziaten in Nederland en zette ze hun eigenzinnige schoonheid in de spotlights. “De laatste shoot voor het project is net achter de rug. Naast dat ik naar de persoonlijke verhalen van de modellen luisterde, gaf ik ze zowel een naturelle look als een meer extravagante. Wimpers werden expres niet gekruld, omdat ze bij Aziatische mensen van nature naar beneden groeien. Met make-up legde ik vaak de nadruk op de ogen en maakte ik er een uniek kunstwerk van.”

Het zou heel tof zijn wanneer de foto’s uiteindelijk bewonderd kunnen worden in de vorm van een expositie.

Fotografie Duo Team: Angela Huizer & Jani Yu, Model: June
Fotografie Duo Team: Angela Huizer & Jani Yu, Model: June

Twee keer werd er aandacht besteed aan het project van Xiu Yun in ‘Elle Magazine’. Een prestatie waarvan ze nooit gedacht had die ooit te zullen leveren. “Zo’n blad komt ook terecht bij andere bevolkingsgroepen. Ook zij komen zo te weten dat er over het hebben van een Aziatisch uiterlijk geen grapjes of pesterijen verdienen. Het is belangrijk dat een project als deze die boodschap weet door te geven aan volgende generaties. Ik ben niet uit mezelf mijn ogen lelijk gaan vinden, daar heeft de maatschappij als geheel voor gezorgd. Het is een combinatie van racisme en westerse schoonheidsidealen, wat mij het gevoel gaf dat ik anders was, dat ik er niet bij hoorde door mijn afkomst en uiterlijk. En in mijn familie was er een duidelijk voorkeur voor double eyelids, zij worden beïnvloed door het Oost-Aziatische schoonheidsideaal, en daar voldeed ik ook niet aan. Hierdoor werd mijn gevoel dat mijn ogen lelijk waren nog meer versterkt.”

Xiu Yun krijg regelmatig hele persoonlijke reacties naar aanleiding van wat ‘Project Monolids’ in mensen losmaakt. “Laatst kreeg ik een berichtje van een moeder. Zelf had ze niet echt vrede met het hebben van monolid ogen. Door mijn project zag ze in dat ze op die manier geen goed voorbeeld voor haar dochter kon zijn. Wanneer je van jezelf houdt, breng je dat ook over bij je kinderen. Reacties als deze maken mij gelukkig. Die realisatie dat je er mag zijn. Anders maakt je mooi.”

Verder lezen

Film

Go Anime: eerste streamingsdienst anime in Nederland

Column

Column: De voormoeder als moordenares

Column

Column: Strafzaak houdt rekening met inheemse publieke opinie, een kantelpunt in het kolonialisme