Ze is een icoon in de Nederlandse modewereld, Fong Leng. Ze studeerde fotografie aan de Rotterdamse kunstacademie, fotografeerde en ontwierp daarna kleding voor breifabriek Ross International. Fong Leng maakte in de jaren zeventig en tachtig furore met haar mode: vooral haar leren mantels met applicaties van tropische dieren en planten zijn bekend, regelmatig gedragen door haar muze Mathilde Willink. Ze runde Studio Fong Leng in de P.C. Hooftstraat, de winkel waar alle hippe Amsterdamse kunstenaars en muzikanten tot diep in de nacht champagne nipten. Daar organiseerde ze spectaculaire modeshows met dansende modellen en klassieke muziek, disco en soul. Ze is één keer getrouwd geweest en heeft nu, naar eigen zeggen al ‘honderd jaar’ een relatie met kunstenares Gerti Bierenbroodspot. MDBP-redacteur Maureen Welscher interviewt deze bekende Chinees-Nederlandse kunstenares.
Fong Leng: ‘Ik ben in 1937 geboren in Rotterdam. Mijn moeder is Nederlands en mijn vader Chinees. Ik ben geboren als derde kind in een gezin met vier kinderen. Mijn vader vluchtte destijds voor de politieke spanningen in China naar Nederland. Wat interessant is dat er van mijn vaders kant een eeuwenoud traditioneel familiehuis staat in Guangzhou (Kanton). Ik heb overigens tien jaar in China gewerkt.’
Wat betekent uw naam?
‘Fong Leng betekent zonnebloem.’
Wanneer was de eerste keer dat u in China/ Azië was?
‘Al eind jaren zeventig reisde ik verschillende keren naar Hong Kong en Japan.’
Hoe omschrijft u uw eigen culturele identiteit?
‘Ik omschrijf mezelf als een Amsterdams meisje.’
Hoe gaat u om met het leven tussen twee culturen?
‘Als kunstenaar heb ik mijn Chinese afkomst nooit verloochend, ik probeer altijd mijn roots naar boven te brengen. Zie dat Chinese maar eens te mengen met het Nederlandse. Soms sta ik in tweestrijd. Dat maakt het ook interessant, want ik weet niet wat er tevoorschijn komt.’
Leukste uit die culturen?
‘Het leukste vind ik de rijke geschiedenis van beide landen.’
Het stomste uit die culturen?
‘Het eeuwige gedoe om acceptatie. Als kind ben ik opgegroeid in een gemixed gezin. Dat werd in die tijd helemaal niet geaccepteerd. Op school waar verschillende nationaliteiten zaten werd ik uitgescholden voor spleetoog of Pinda Chinees. Toch leed ik er niet onder. Eigenlijk heeft het me alleen maar sterker gemaakt.’
Ik ben super Nederlands omdat…
‘Ik me nergens zo thuis voel als in Amsterdam.’
Ik ben super Aziatisch omdat…
‘Ik een Chinese naam heb, Fong Leng. Aziatischer wordt het niet.’
Kunt u vertellen waar u nu mee bezig bent?
‘Ik ben kunstenaar. Na de opnames van de documentaire Diva Fong Leng en de werkzaamheden rond mijn tentoonstelling High Fashion & Art ben ik blij dat ik nu weer in mijn atelier kan werken.’
Als u geen ontwerpster/ kunstenaar was geworden, wat had u dan willen worden?
‘Ik ben gefascineerd door de haven. Mijn grootvader had een groot scheepvaartbedrijf in Guangzhou. Zelf ben ik geboren op Katendrecht in het havenkwartier in Rotterdam. In Amsterdam woon ik op een steenworp van de haven. Vanuit mijn atelier zie ik dagelijks gigantische cruiseschepen varen. Het ondernemersbloed zit in mij. Ik stel me voor dat ik dan grote luxueuze jachten zou ontwerpen voor de rich and the famous.’
Wat is uw favoriete gerecht?
‘Ik kan niet kiezen. Ik houd van andijvie stampot met een bal gehakt, maar net zo smakelijk vind ik stoomkip met gember, Chinese kaas en Chinese worst. En niet te vergeten zoute vis.’
Op welke prestatie bent u het meest trots?
‘Ik ben trots op mijn gehele oeuvre. Ik had geen voorbeelden, ik heb alles zelf gecreëerd. Jonge ontwerpers zien mij als hun voorbeeld. Ook als zakenvrouw ken ik geen gelijke. Ik ben een voorvechter geweest voor alle zakenvrouwen van nu met een andere culturele achtergrond.
Vorig jaar verscheen de documentaire Diva Fong Leng dat een intiem inkijkje geeft in het leven van de kunstenares. De film is terug te zien op 26 juni om 17:10 bij AVRO-TROS Close Up op NPO2.