Meer Dan Babi Pangang onderdeel expositie Wereldmuseum

Geplaatst in: Cultuur, Erfgoed, Artikelen
Foto: Julie Ng

Wij zijn trots om te kunnen melden dat wij als Stichting Meer Dan Babi Pangang onderdeel uitmaken van de expositie Kruispunt Rotterdam. Deze semi-permanente opstelling is te zien tot en met september 2021 in het Wereldmuseum in Rotterdam. 

Hierin plaatst het museum zijn collectie in een hedendaagse context. Aangevuld met nieuwe werken van artiesten, kunstenaars en Rotterdammers die zich lieten inspireren door de collectie van het museum. Als een soort dialoog tussen toen en nu, ver weg en dichtbij.

Stichting Meer Dan Babi Pangang mede-oprichter Julie Ng:

“Ik ben ontzettend trots dat wij als Stichting onderdeel zijn van de expositie. Het is een belangrijk stukje erkenning van de Chinese gemeenschap in Nederland. Het feit dat de menukaart van mijn vaders voormalig restaurant daar ligt geeft mij een stukje vrede; dat zijn harde werk op deze manier behouden blijft voelt toch alsof het allemaal niet voor niets is geweest.”

Beeld uit de expositie. Foto: Julie Ng

Kruispunt Rotterdam maakt inzichtelijk dat Rotterdam de wereld altijd dichterbij bracht, te beginnen met de (handels)reizen, en vandaag de dag de wereld in zich herbergt met ruim 170 nationaliteiten. Dat besef begint direct bij binnenkomst met het werk Globetrotter Rotterdam van spoken word artiest Derek Otte, die de geschiedenis van het museum in context plaatst van het actuele debat in de samenleving.

Meer Dan Babi Pangang

Stichting Meer dan Babi Pangang is onderdeel van de expositie als een creatief platform wat o.a. de Chinese (en bredere Aziatische) cultuur promoot en inzicht geeft om verder te kijken dan de stereotypes rondom de Chinese gemeenschap.

Er draait een reportage waarin mede-oprichter Julie Ng wordt geïnterviewd, deze is hieronder te zien.

Ook ligt een exemplaar van het kookboek Maancake & Jasmijn, waarvan zij mede-auteur is. Een prominente plek is het voor het t-shirt met daarop de tekst Meer Dan Babi Pangang én een authentieke menukaart van Golden House, het Chinees-Indisch restaurant van de vader van Ng, die ruim dertig jaar in Rozenburg gevestigd was.

Dit restaurant zal uitgebreid te zien zijn in de documentaire Meer Dan Babi Pangang, die Julie Ng aan het maken is over haar Chinese culturele en culinaire identiteit.

Julie: “Als stichting hebben we ook een belangrijke mijlpaal bereikt door ervoor te zorgen dat de Chin. Ind. Restaurantcultuur op de inventaris van Nederlands Immaterieel Erfgoed is bijgeschreven. Wederom een belangrijk stukje herkenning, maar zeer zeker ook symbool voor aanpasbaarheid, weerbaarheid en overlevingsdrang.

Wat mij betreft laat men hierdoor ook zien dat alle mensen die een contributie hebben geleverd aan de Chin. Ind. Restaurantcultuur wel degelijk zijn geïntegreerd in Nederland.”

Bijschriften bij de artefacten van Julie Ng en Stichting Meer Dan Babi Pangang – foto: Julie Ng

Verder lezen

Column

Column: Ook Japanse njai’s

Identiteit     Erfgoed

Database van 10.000 voormoeders is een eerbetoon aan de onderbelichte vrouwen in onze stamboom

Column

Column: De excuses voor het slavernijverleden rijten Indische koloniale wonden open